Uncategorised

Vilka effekter får vi av idrott?

Människan behöver röra på sig för att må bra. När vi har tillgång till bil eller har jobb som innebär mycket stillasittande får vi inte alltid in en naturlig vardagsmotion som blir en del av oss själva. Forskning visar att rörelse i någon form är a och o för en hälsosam livsstil och kvalitativ överlevnad. I våra dagar finns det gott om tips för att lyckas få en bättre vardagsmotion när möjligheterna annars kan vara begränsade när vi inte har tid för fritid.

Varför ska vi idrotta?

När vi rör på oss, antingen genom promenader, Power Walks eller löpning får vi hälsofördelar som dels ger oss snabb effekt i form av ro, mindre ångest och ganska snabbt även en bättre kondition.

Vi får mycket bättre minne, rörelseförmåga och att röra på sig 30 minuter om dagen kan tom vara effektivt mot mild depression. Detta är rörelseaktiviteter som de flesta kan utöva i någon form.

Att idrotta, det vill säga utföra fysiska övningar som håller igång kroppen regelbundet minskar risken för hjärt-och kärlsjukdomar, diabetes, demens och förebygger benskörhet. Forskning visar på fler och fler samband mellan aktivitet eller icke-aktivitet som spelar roll för oss människor.

Vilka möjligheter har vi?

För somliga passar det bättre att ta en löprunda själv, eller kanske börja orientera i skogen. Det är en bra början. Idrott kan också vid sidan av fysiska fördelar främja psykiska hälsoaspekter. Vid sidan av den positiva effekten för vårt minne och förebyggande av olika sjukdomar kopplade till hjärnan är idrott också en fantastisk möjlighet till socialt samspel.

Vare sig det handlar om att lira fotboll två gånger i veckan, eller att ta en tur till stallet och känna frihet och gemenskap med människorna där, får idrott oss att känna oss värdefulla och mindre ensamma. Det finns oändligt med möjligheter och alternativ för att kunna få in idrott i våra liv på riktigt. Vill vi idrotta med bästa kompisen kan simning vara ett bra alternativ. Om målet är att vara många är det inte bara bollsporter som finns tillgängliga utan även pass där grupper utför aerobics, intervall tränar eller paddlar kanot kan vara ett bra alternativ.

Friskvård

Om tiden känns knapp och det är mycket som skall hinnas med efter jobbet kan en början vara att satsa på att aktivt ta del av friskvårdstimmen som erbjuds på de flesta arbetsplatser. Att kombinera en lunch med promenad efteråt med kollegorna kan göra vilken veckodag som helst roligare. Att vi har en positiv inställning till idrott kan vara något att titta närmare på när det finns behov av nya team som exempelvis kan sökas via Rekrytering i Stockholm när vi är på jakt efter nya medarbetare, för att skapa hälsosamma arbetsplatser. Kanske kan gemensam klättring vara något att satsa på under personaldagarna för bättre laganda.

Vi bör ge oss själva tid oavsett sammanhang och satsa på vårt välbefinnande, det är trots allt viktigast för oss.