Uncategorised

Träning under graviditeten

Att vara gravid kan för vissa vara en dans på rosor medan andra har det tufft redan från början. Din fysiska förmåga att röra sig och orken blir allt sämre ju längre in i graviditeten du kommer. Med det sagt är träning ändå viktigt för att må så bra som möjligt. Det gäller även efter graviditeten då regelbunden motion är viktig för att komma i form. Här berättar vi lite mer om hur du kan träna och motionera under och efter graviditeten. Vi ger dig tipsen som gör din aktiva vardag enklare och mer motiverande.

Vardagsmotion A och O

Om du försöker att röra på dig under graviditeten finns goda förutsättningar till att också må bra. Det kan till en början vara lite märkligt att fysiskt anstränga sig när du har ett barn i magen. Du kanske oroar dig för bebisens välmående om du tränar eller att du helt enkelt inte känner dig bekväm med magen i vägen. Bebisen mår inte sämre av att du rör på dig under graviditeten. Tvärtom är det bra för både dig och bebis att hålla i gång så mycket det går. Kroppen tenderar att säga ifrån när en position eller rörelse inte är helt optimal för den växande magen. Det bör dock nämnas att ingen graviditet är en annan lik. Vissa kvinnor kan känna sig pigga genom hela graviditeten. Andra har besvär och problem med orken redan från starten. När det gäller den aktiva vardagen som gravid är det individens hälsa som skapar förutsättningarna. Den som har det jobbigt under graviditeten får helt enkelt sätta ribban lite lägre medan den som mår bra kan köra ett lite tuffare program.

Oavsett hälsoläge är det viktigt att försöka röra på sig som gravid. Det gör gott för den växande magen och är även ett sätt att förbereda kroppen inför förlossningen. Motion och träning är även A och O efter förlossningen då du kan känna dig i dålig form rent fysiskt. Har du redan småbarn är det förmodligen svårt att få in träning i vardagen. Du ska hinna amma och mysa med bebis och självklart också ta hand om det andra barnet. Tipset är då att göra de vardagliga promenaderna enklare med rätt utrustning. Många väljer att satsa på en Bugaboo ståbräda till vagnen eftersom den är smidig och bekväm. Barnet står stadigt samtidigt som du enkelt hanterar både vagn och ståbräda. På så sätt kan du enkelt hålla igång och garantera kroppen en aktiv vardag som småbarnsmamma.

Avstå från träning

Även om motion är viktigt under graviditeten bör det påpekas att vissa besvär inte är förenligt med träning. Det finns helt enkelt hälsolägen som kan påverka graviditeten negativt på olika plan. I de fallen är det ofta läkaren eller barnmorskan som bedömer hur vardagen bör se ut för den gravida. Här är några av de besvär som kan vara problematiska i samband med träning:

  • Ätstörningar
  • Hjärtsjukdom
  • Högt blodtryck
  • Havandeskapsförgiftning

Som gravid kan det vara en fördel att ta hjälp av en personlig tränare när det gäller exempelvis styrketräning. Det är nämligen viktigt att lyfta rätt under graviditeten.