Skador inom idrott

Träna trots smärta

Många gånger kan man som idrottare känna av olika typer av smärtor. Om man vet var smärtan kommer ifrån kan man träna trots att man har ont. Om man inte har tränat så mycket innan kan man råka ut för att drabbas av träningsvärk. Detta är i regel inget allvarligt och det förhindrar inte att man tränar. Om man har mycket ont kan det vara bra att ta det lite lugnare någon dag, men man bör inte låta värken stoppa en. Träningsvärken kan också uppstå om man till exempel inte har värmt upp ordentligt innan man börjar träna.

Om man tränar mycket kan det också hända att man råkar ut för benhinneinflammationer eller liknande. Detta uppstår ofta när kroppen inte hinner med riktigt i träningen. Inte heller detta är farligt, men man bör undvika hopp och liknande under tiden man har ont.

Att träna efter en skada

Om man varit skadad kan det vara en god idé att ta det lite lugnt med träningen ett tag efteråt. Man kan ofta börja träna lite försiktigt så fort man har fått klartecken av läkare, eller känner sig lite bättre. Man bör dock vara försiktig. Om det gör ont bör man avvakta, och ta det lite lugnare. Ibland kan man räkna med att träningen känns av ett par veckor efter olyckan, men det ska vara en uthärdlig smärta.

Smärta i flera kroppsdelar

Om man har ont i båda sidorna av kroppen är det ofta inget allvarligt som hänt. Om man har ont i båda låren efter en träningssession är det ofta bara ren träningsvärk. Om man däremot har ont i ett knä kan det vara en reaktion på överbelastning eller kanske en skada. Då kan det vara klokt att ta det lugnt ett par dagar och se om smärtan ger med sig. Om så inte är fallet kan det vara dags att kontakta sjukvården.

15-minuters regeln

Om man tränar och upplever smärta någonstans kan det vara klokt att ta en paus. Man bör känna efter i ungefär en kvart om smärtan sitter kvar. Om smärtan klingar av eller om den är helt borta efter en kvart kan man ofta börja träna igen. Om smärtan däremot är kvar bör man ta det lugnt ett tag till.