Uncategorised

Bra kondition är grunden i alla idrotter

Oavsett vilken sport du utövar behöver du bra kondition. Vissa idrotter som t.ex. maraton kräver en extremt bra kondition men även aktiva inom hästsport eller andra idrotter har nytta av att orka vara igång under lång tid.

När du tränar hästsport, kampsport, hockey eller någon annan idrott gäller det att hitta ett effektivt sätt att träna upp konditionen utan att det tar alltför mycket tid från din huvudsport. Löpning är då den träning som är mest effektiv på kortast tid. Tänk på att börja långsamt med löpning om du inte är van vid att springa. Ömma benhinnor är vanliga hos nybörjare men brukar snart gå över. Vissa som springer kan även få problem med magen eller sura uppstötningar. Genom att använda Novalucol kan du komma till rätta med halsbränna och sura uppstötningar. Tänk på att inte äta för tätt inpå ditt löppass eftersom det kan försvåra problemen.

Löpningen förbättrar konditionen

Löpningen ökar kroppens syreupptagningsförmåga vilket gör att kroppen kommer att orka vara igång under en lång period och med en relativt hög intensitet. Genom att stegvis öka ansträngningen på löppassen kan konditionen hela tiden öka till en högre nivå. Nybörjaren förbättrar snabbt sin kondition genom några träningspass i veckan medan personer på elitnivå måste öka sin träning väldigt mycket för att uppnå även en mindre förbättring.

Om du aldrig har sprungit tidigare gäller det att vara försiktig och inte gå ut för hårt. Om du sticker ut och kör flera kilometer i högt tempo kommer du troligen att bli skadad och tappa lusten till att fortsätta att springa. Börja istället riktigt lugnt genom att växla mellan promenad och lugn jogg. Öka stegvis mängden som du springer tills du efter några månader klarar av att springa några kilometer utan att stanna. Om du inte har löpning som huvudsport räcker det med att springa två till tre pass i veckan för att bibehålla konditionen. Tänk på att du måste öka farten eller längden på löprundorna när du blir starkare om du vill öka din kondition ytterligare. Om du springer samma sträcka i samma tempo kommer din konditionsnivå att stanna där.

Förebygg skador

För att kunna fortsätta att springa hela livet utan att skador sätter stopp för löprundorna gäller det att lyssna på kroppens signaler. Om du känner en stark smärta ska du omedelbart avbryta löppasset. Vila tills smärtan har gått över och träna istället andra former av kondition. Molande smärta som sakta ökar under flera månader är också värd att ta på allvar. Kontakta en fysioterapeut eller en annan utbildad specialist. Ju tidigare du får en diagnos desto fortare kommer du att bli besvärsfri.

Löpningen är ett bra komplement till andra idrotter men kom ihåg att lägga in löppassen på tider som inte inverkar negativt på din huvudsport. Det är dumt att komma med stela ben till en viktig tävling. Spring istället efter en tävling för att varva ner och rensa huvudet.